dimecres, 8 de setembre del 2010

LA DANSÀ 2010

Un any més i ja en van dos, no patiu si us semblen pocs, que a poc a poc s'encén el foc, per cert enguany dos fogueres en comptes de tres, la crisi supose..., un gran nombre de persones van respondre a la incitació balladora i a la invitació del soparet.

Agrair a la colla de dolçainers d'Alzira l'amenització i el passacarrer fins la plaça.






Pobles participants per ordre alfabètic:
Alfarb, Alzira, Carcaixent, Énguera, Llocnou d'En Fenollet, La Llosa de Ranes, Manuel, Moixent, Ontinyent, Paterna, Xàtiva...
Moltíssimes gràcies a tots. En total 80 persones, més una vintena del grup contractat.

L'afluència va ser tanta, que el cap i la cua de la dansà es tocaven, encara com s'havia eixamplat el rogle més que l'any passat, sols quedava un tros de plaça a l'altra banda de la farmàcia. I molta gent no va poder vindre perquè l'endemà treballaven, si arriba a caure en cap de setmana no se com haguérem quedat.


La participació local, encara sota mínims, però em va sorprendre gratament veure que a la dansà del Genovés hi va participar una colleta vallaïna, i sé d'un altre grup de persones que també van assajar, supose que al final la por escènica de ballar davant el veïnat va poder amb la voluntat d'eixir. Però la nota positiva és què hi ha gent que te interès i ho ha intentat, desitge que l'any que ve es llancen.
L'altra cosa positiva va ser la gran afluència de públic, supose que animats després dels comentaris de l'any anterior, la qual cosa vol dir que la dansà és un acte que encara agrada, igual per la nostàlgia d'haver ballat de joves. Molts balladors em van dir que la gent els feia comentaris de les seues vivències balladores, fins i tot hi havia qui des del públic tocava les postisses...

Desconec els motius pels quals la banda "Unión Valladina" no va tocar el "València" al començament de l'acte. Ja se que molts penseu que es coent, però mireu-ho pel costat divertit, el més important del pasdoble, es què serveix per distribuir la gent al voltant de la plaça i veure l'espai del que es disposa. La supressió del pasdoble va impossibilitar una correcta distribució de l'espai i que tots començaren alhora, ja que al contrari que les de carrer, en les danses de plaça, com és el cas, tots acaben al mateix temps i si uns comencen abans i altres després no ballen el mateix temps.
A més a més van tocar tan prompte el final que el cap de dansa quasi va pegar la volta sencera i la cua no va aconseguir fer un quart de plaça, be a l'any que ve millor.
També comentar que la banda ha de començar la melodia d'avís "que isca la del tall, la del tall" quan els balladors alcen el peu dret, aixina quan comença la melodia de passaeta, coincideix altra vegada amb el peu dret i pots començar la passaeta, sinó has d'esperar fins que et vinga de nou el peu dret.

I ara els retrets que em toquen personalment.

El primer, és el tema de amb o sense roba tradicional, jo sempre he pensat que seria més fàcil que la gent eixira a ballar si li llevem obligacions, enguany ja ha eixit gent amb indumentària tradicional, Xàtiva, Paterna, Ontinyent, Alzira... i l'any que ve supose que en seran més, ja dic no ho considere prioritari, ara, quan més sucre, més dolç, però preferisc que la gent balle a que no ho faça.

El segon ve de la banda més purista i correcta del folclor. Vallada disposa de passaetes pròpies, perquè la gent que ve de fora no les apren i les balla?, tota la raó del món. Jo quan vaig a Énguera que te passaetes pròpies les balle, o quan vaig per la Costera/Ribera balle les de la zona. Però clar jo no dispose ni de massa coneixements ni sobretot del temps necessari per fer de mestre, en el repàs previ al soparet escassament s'aconsegueix que la gent s'adapte a la melodia i facen les passaetes quan toque. De moment s'ha aconseguit enredrar al personal, ara caldrà ensenyar-los, i recuperar la dansà com era antigament.
Per cert encara no s'ha trobat a ningú que ens ensenye "la cadena" o com també l'anomenen per ací "el quadro" propi del poble, per preguntar diu que no tanquen, aixina és que agrairia qualsevol informació al respecte.


Com què a alguns la dansà s'ens va quedar curta, ho vàrem suplir anant al carrer Santa Anna, on abeuràrem i on el cuquet va acabar ben xafigat. Els moixentins ens van ballar la "jota de les ventes" i "la Creu" i tot seguit arrancàrem, els que sabien i els que no, que la cosa era totalment lliure, amb la Jota de la Serra, les seguidilles d'Énguera, el fandango de Navalón, la Xeringosa, la Carrasquera, el bolero Pla, Jotes en rogle, en canó..... per descansar entre balls, Pilar ens va cantar Albades versades per Maria i algun que altre batre, moltíssimes gràcies a les dos. I sobretot moltíssimes gràcies al veïnat per suportar-nos fins les quatre de la matinada.

El sabor final que m'ha quedat, és el d'una nit increïble, cosa que em va animar eixe dia i m'encoratja per l'any que ve.

Paco Garrido i Blasco

Si voleu veure alguna foto: Dansà de Sant Bertomeu 2010

11 comentaris:

  1. Paco:

    L'explicació de perque no es va tocar valència al principi és molt senzilla. El cap dels dançadors de Lo Rat Penat, amb la més gran de les prepotències, es va a costar i ens va dir que no feia falta que es tocara el pas-doble. Com molt bé has dit la gent no entrava correctament i això es degut a la desinformació de l'organització respecte de nosaltres cosa que va imposibilitar la melodia d'avís, ja que es el primer any que la responsabilitat cau sobre nosaltres, i desconeixiem el protocol, del qual ningú ens va informar.

    La Unió Musical Valladina, sempre està i estarà a la disposició del poble. Espere haver esclarit els teus dubtes pel que fa a la banda, i reitere que nosaltres ens vam limitar a seguir el que el cap dels dançadors de Lo Rat Penat ens va dir.

    Marc Mollà

    ResponElimina
  2. Marc, l'organitzador com a tal, és l'ajuntament, que delega en els del grup. Ja m'imaginava que alguna cosa vos van dir, en principi, ells manen. Però la cosa és que als pobles de la contornada, Énguera, La Font... és fa amb pasdoble inicial per controlar l'espai, per cert que a la Font també toquen València.
    A l'entrada deia que a l'any que ve millor, que tots hem passat una primera vegada...
    No et penses que allò del peu dret ho tenen clar tots els que toquen en dansades. No és mal de morir, però la cosa ve més quadrada i a vosaltres no us costa res.

    Paco.

    ResponElimina
  3. Estimats col·laboradors, vos recordem que per a fer comentaris, teniu opcions distintes a les de "Anònim". Si feu click al desplegable on fica "Comenta com a:", podreu posar el vostre nom, o si teniu comte a Google, podreu inclús fer les vostres pròpies entrades.
    Salutacions.

    ResponElimina
  4. a Vallada City.....


    Tinc entes que encara que poses ANONIM te poden identificar igual.. a les mut i endavant per el que puga passar...
    adeu

    ResponElimina
  5. Aixi és Kike!! Jo se molt be el que dic i tu saps igual que jo que es cert que te poden identificar, i no cal ser molt informàtic!!!
    Adeu

    ResponElimina
  6. No, no ho se... vaig a comprovar-ho al meu bloc (www.hein-rich.blogspot.com) si tens raó. Ara et dic algo.

    ResponElimina
  7. Ho he comprovat, he fet un comentari com anònim al meu bloc, i no hi he trobat forma de saber qui l'ha fet, vullc dir, que no hi apareix cap mail o jo que sé què, que em faja saber qui ha fet el comentari...
    Jo diria, quasi al 100%, que no hi ha forma de saber qui eres, si comentes com Anònim... si no fora així, quin sentit tindria utilitzar aquesta opciò? No te cap sentit que siga com tu dius...
    Però bueno... si a tu t'ho han dit... jo no soc informàtic... això sí, soc prou bloguero...
    De totes formes, seguixc pensant que tot açò sembla una marcianà, tant de preocupació per saber o no saber qui comenta o publica algo... M'agradaria que algú m'ho explicara amb exemples, a vore si estic siguent un imprudent i no me n'adone de la perillositat de publicar o comentar amb un nom o pseudònim...

    ResponElimina
  8. Kike... tu fes el que cregues, que per cert ho fas molt be i eres d'admirar.

    Però jo ho faré a la meva manera... gràcies per contestar els meus comentaris.

    ResponElimina
  9. Paco, em va alegrar les festes, vore que havies movilitzat a gent d'altres comarques per vindre a ballar una cosa tant nostra com la dançà.cada any tinc que escoltar als meus amics que diuen:aixó es d'auelos, a mi no m'agrada!i tinc que buscar a ma mare o a ma tia per poder gaudir de la festa.Enguany vaig portar a una amiga de Barcelona,dançaora com ella soles, i li va encantar descobrir que ací a les comarques centrals valencianes, tambe ballem danses i ens agrada fer-ho!
    M'agradaria poder estar en Vallada per poder recuperar les danses del meu poble (part importantissima de la cultura popular).

    Igualment des de la distancia buscare informació de qui pot ensenyar-nos "la cadena" i t'ho fare saber!!!

    Una abraçada ben fort!!! i gràcies per alegrar-me les festes omplint de dançaires la plaça del nostre poble!

    ResponElimina
  10. Vicent, gràcies a tota aquella gent que d'una manera totalmet altruista, participa en les dansades, ja que no sols s'ho passa be, sinó que també col·labora en la cadena de transmissió de la nostra cultura.
    I tampoc, ni és una cosa "d'auelos turranos", ni tampoc has de pertànyer a cap "grup", que de forma individual (amb la teua parella, encara que hi qui balla en trio si falta gent) també pots ballar. Pots començar per ballar fora del poble per perdre la poreta, i després a jugar en casa.
    Si t'agrada i tens ganes de participar, ni t'ho penses, ja vaig comentar que en un principi, no és massa complicat, després tu decideixes fins on vols complicar la cosa. Et recomane que si estàs per ací l'últim divendres de Juliol no et perdes la dansà del Genovés i les actuacions posteriors.
    No cregues que jo, encara que hi visc, pare massa pel poble, que entre pitos i marraixes...

    ResponElimina

EL TEU COMENTARI NO ES PUBLICARÀ SI:
- No poses cap nom o pseudònim.
- És ofensiu i gens respectuós. Apren a raonar.
- Ho escriviu tot en majúscules.
- Es desvia de la temàtica tractada. Escriu un correu a valladacity@gmail.com o fes-te col·laborador si vols escriure sobre una temàtica nova al nostre bloc.

Gràcies per opinar.