dimarts, 4 de gener del 2011

Fumador versátil

Article de Martí R. Electrique publicat en Pica’m el 04-01-2011
Cal estar només una miqueta viatjat per saber que és possible eixir a sopar amb els amics i que aquells que fumem ho fem a la porta del restaurant sense molestar ningú més. Així fou justament l’última volta que vaig sopar a la vertadera Europa, concretament a Torino: vaig aprofitar un minut entre plat i plat per eixir al carrer a fumar-me un cigarret, a poc més de cinc graus de temperatura i mentre a dintre la interessant conversa continuava sense mi.

Aviat, però, vaig ser conscient de la lamentable imatge que donava i a la tercera calada vaig llançar el cigarret, vaig tornar al restaurant a continuar sopant i em vaig adonar que el saló era ple, tot i que a Itàlia fa anys que no es pot fumar a cap establiment públic.
En eixe moment vaig entendre que amb la nova regulació només els més tarats deixaran d’eixir a sopar, d’anar a un concert, de prendre tres cerveses amb els amics o simplement de festejar la nit perquè no podran fumar a l’interior dels locals públics i que seran els mateixos que en el seu moment van deixar d’anar al cine quan es prohibí fumar a les sales de projecció, que van deixar de viatjar quan es prohibí fumar als avions i als trens o que van deixar de treballar quan es prohibí fumar a l’oficina: cap ni un.
Com a fumador versàtil (actiu i passiu alhora) puc assegurar que no deixaré d’acceptar la invitació d’un xic guapo que em convide a una cervesa perquè no podré fumar-me un cigarret entre glop i glop, que no deixaré d’assistir a un sopar amb els amics perquè no podré fer-me un cigarret entre plat i plat o que no em perdré el proper concert d’un grup que m’agrade perquè no podré fotre’m un cigarret entre cançó i cançó, perquè sé fins a quin punt és important el tabac però, sobretot, per sobre de quines coses no es troba.
Per això, perquè sóc fumador (i a més a més versàtil) però tinc dos dits de front i perquè estic lleugerament viatjat, em costa entendre els arguments contra la nova regulació sobre el consum del tabac que asseguren que la gent deixarà d’anar als restaurants, de prendre café, d’eixir de nit i pràcticament de socialitzar perquè no podran fer-ho amb un cigarret a la boca, com si escoltar música en directe, estar amb els amics o fotre’s una copa en bona companyia a la taula d’un bar no tingueren per se prou entitat per resultar plaents.
M’agradaria que només en part fóra veritat i comprovar com la nova regulació deixarà fora de la circulació personatges com Javier Manías i Rafael Reig, uns paios que no han sabut entrar en la tercera edat amb dignitat i sense fer olor a bolquer pixat, però el problema és que segur que ara me’ls toparé a la porta dels locals; i segur que em tiraran el fum dels seus cigarrets a la cara.

12 comentaris:

  1. Jo mai he sigut versàtil, però sí fumador passiu.
    Des de xicotet, a ma casa, mon pare i ma mare no han tingut cap mirament per fumar davant meu a tota hora, i ja de major, doncs el que a tots: tragant el fum dels demés...
    Estic molt d'acord amb el què diu aquest xic, sobre tot quan fa el raonament que fa, exemplificant i vivenciant el que diuen que passarà i ho ridiculitza amb molta gràcia...
    Altre argument que hi circula per ahi en contra d'aquesta llei, és el fet de prohibir, com a característica d'un estat autoritari, que no escolta a la seua gent i eixes coses... Però aquesta forma de comportament per part dels fumadors, és una altra rabieta no raonada: ací no s'està prohibint fumar. Fumar pot fumar qui vullga (major d'edat), quan vullga i on vullga (sense contaminar a la resta), igual que jo puc cridar com un boig al parc d'atraccions, però no puc fer-ho a una biblioteca. La cosa és així de simple.
    L'altre dia mon pare deia:
    - La crisi anem a pagar-la els fumadors!
    I jo vaig pensar (ho vaig pensar perquè no val la pena parlar-ho amb ell...): Ningú t'obliga a fumar. Un altra cosa seria que el govern diguera:
    - No, les persones que tinguen els ulls blaus van a pagar més impostos.

    En fi... que sobre aquest tema hi podriem estar parlant durant molt de temps... També es cert que el fumador és una persona "malalta", i que tota dependència o adicció és molt roïna i difícil de superar. Des d'aquest punt de vista, jo, els respecte com el que més, i pot ser per aixó que sempre que m'ha molestat el fum, he preferit callar i anar-me'n, a demanar que se'n vagen ells. Avuí, per fi, podré fer el segon, però amb la llei de la meua part i sense cap remordiment.

    ResponElimina
  2. Crec Kike que tens molta rao ,simplement es tracta de respete ,el que vuiga que fume l¨entenc, pero on puga,i no molestant als demes.

    I als alarmistes no fer ni cas ia cansaran de parlar .bona nit

    ResponElimina
  3. Així i tot, sempre hi ha gent pa tot, i els mitjans de comunicació, no tarden en utilitzar-los com a representatius de la majoria.
    Ací un exemple: http://www.elpais.com/articulo/sociedad/hombre/abre/cabeza/dueno/local/trifulca/tabaco/elpepusoc/20110104elpepusoc_8/Tes

    ResponElimina
  4. Crec que eixe es un punt de vista, ja que e pregunte, si un grup d´amics suposem 7-8, deixideixen anar a un bar a pendre una cervesa i fer-se in cigarret xarrant, no tenen on anar, o tenen que anar a una casa privada, una comparsa.... aixo no deixa molts beneficis al establiment, jo parle desde el punt que tinc un fill i en casa no fume, ni en els restaurants, o siga mirava si era de no fumadors per anar a dinar, pero en els amics tenia un altra opcció per poder anar a pendre algo, pero ara es blanc o blanc,ja no existeix ni el blanc o negre, per el que no em pareix correcte que se impose algo, tant per a la gent com per al propietari del local, gent i locals deurien de existir per a tots el gustos, sempre sense faltar al respecte.

    ResponElimina
  5. Hola bona nit.

    Respecte al tema de la llei, en pareix més que bona podia dir rebona. També e de dir que amb esta llei no es prohibeix el fumar sinó que es REGULA el fumar. Com molt be diu Kike "cridaria com un boig al parc d'atraccions, però no puc fer-ho a una biblioteca". Per aixó, no està prohibit "cridar" com un boig però si està regulat.

    Crec que els no fumadors podem estar d'enhorabona.

    gràcies

    ResponElimina
  6. Ahir vaig anar al Boro's amb els meus amics i era impressionant estar allí sense l'ambient carregat de fum, molt agradable. Però més agradable ha estat el fet que hui quan m'he alçat i he agarrat la roba que portava anit no feia olor a fum. Feia molt de temps que esperava una cosa així.
    Collons casi em cau una llàgrima jajaja

    Coincidisc amb Guevara, els no fumadors estem d'enhorabona i aquest és un pas avant que en un futur trobe que ens benficiarà molt a tots.

    ResponElimina
  7. Estic totalment d'acortd amb tu, pero Boro n'ho estara ,en cuant veja que no fa eixes partides tan llarges .
    I les tertulies, mes curtes menys consumisions. no?

    ResponElimina
  8. Si, però sembla que de moment li va prou be, no? Si té més empleats que moltes fàbriques del poble

    ResponElimina
  9. Si que es veritat...jaja ja!!!
    les te totes al seu servici.
    Si que li dona el negoci

    ResponElimina
  10. Hola, hem dic Susanna, no sóc de Vallada, però sovint passe els caps de setmana per allí. M'agradaria exposar el que pense sobre un tema d'actualitat durant aquests primers dies de l'any: el de la nova normativa sobre el tabac.

    En primer lloc volia dir quina és la meua posició davant la nova llei. Jo que no sóc fumadora i que no sovintege massa els bars, he de dir que encara que preferiria que cap persona fumara a cap lloc, vista la realitat, crec que el que deurien de fer és deixar als propietaris dels bars que decidisquen si volen acceptar als fumadors o no, al fi i al cap el seu negoci i el seu establiment.

    I fixeu-vos bé, que quan parle de bars, hem referisc als llocs on solem anar per prendre una cerveseta, un suc o un café, llocs que d'altra banda no solen freqüentar els xiquets, i llocs que no solen tindre una gran plantilla de cambrers per a treballar. Així deixem els restaurants i els grans salons queden en un altra posició, allí si podem trobar xiquets menjant, a part de la gent adulta, igual com als salons on a més de xiquets hi poden haver dones embarassades o simplement gent que no vulga estar en contacte amb el fum del tabac, però que ha estat convidada a la celebració del lloc.

    És evident que com en qualsevol tema d'opinió pública, hi ha gent a favor i gent en contra. Fa poc, vaig sentir a les noticies de la tele, que cada any morien més de 1000 cambrers de càncer de pulmó, una dada que ens indica que un nombre de professionals de l'hosteleria estaran d'acord amb la nova normativa. Ells no tenen elecció a l'hora d'entrar o no al restaurant. D'altra banda alguns propietaris de bars han començat la seua particular revolta contra la nova llei, negant-se a acatar-la i acollint-se al fet de que estan perdent clients, i per tant diners.

    El que jo crec és que tot aquest problema s'està enfocant malament, ja que ens hauríem de fixar en que l'Estat és el propietari de la Tabacalera Española, i és per tant el beneficiari dels ingressos per la compra de tabac. Hi ha una contradicció entre el que suposadament pregona: que fumar mata; i el que està fent: lucrant-se del negoci dels addictes al tabac.

    Per últim sols volia comentar que sempre m'ha sorprés el fet de que les malalties bucodentals no estiguen cobertes per la seguretat social, mentre que les malalties "provocades", com són les derivades del tabaquisme, sí.

    Deixe oberta la qüestió per al debat.

    Salutacions, Susanna.

    ResponElimina
  11. Susanna la teua reflexio es bonissima,pero pense que es millor deixarla com esta crec que ells hostelers ara pasaran ,un temps notanto pero a tot s'acostuma uno i es molt millor per a la salut i el benestar de tots. El done la enhorabona per la teua entra esperem que tot vaja be .bona nit !!

    ResponElimina
  12. L'altre dia vaig passar pels jubilats i el primer que em va vindre al cap va ser: Ostia! Han netetjat els vidres!
    Però no, el que passava era que no hi havia fum dins...
    Hi ha coses que, quan desaparèixen, deixen un buït molt gran, hi és quan ens adonem de lo molt que les necessitem... però jo crec que amb el tabac passarà just el contrari... no se si m'explique.

    ResponElimina

EL TEU COMENTARI NO ES PUBLICARÀ SI:
- No poses cap nom o pseudònim.
- És ofensiu i gens respectuós. Apren a raonar.
- Ho escriviu tot en majúscules.
- Es desvia de la temàtica tractada. Escriu un correu a valladacity@gmail.com o fes-te col·laborador si vols escriure sobre una temàtica nova al nostre bloc.

Gràcies per opinar.