dilluns, 10 d’octubre del 2011

PARLEM !?



COMENCEM a seleccionar les paraules "més" del poble

Les 33 finalistes SÓN:

  1. ANDRONA
  2. AGUASILAT
  3. ALCAVÓ
  4. ASGARROS
  5. ASPORREJAT
  6. ASBALAÏT
  7. BASCOLLÀ
  8. BATECUL
  9. BATIDOR
  10. CARRAMPANO
  11. COSQUELLES

  1. DA XAVO
  2. DESBELEGO
  3. DESPITRALAT
  4. DESPORTELLAT
  5. EMBEULAT
  6. ESCARDUSSÓ
  7. ESTIBOR(-ETA)
  8. FURGASTORES
  9. FURONEJAR
  10. JASSÀ
  11. MANTE

  1. MOSSEGUELLO
  2. NYESPLA
  3. NYOFLA
  4. PALPUNYAR
  5. PEBRÀS
  6. REBALLAR
  7. REGAIXÓ
  8. TARAMBANA
  9. TARAROT
  10. TROMPINA
  11. XEU

Per al "vocabulari valladí", unes paraules, expressions o altres sons del poble:

AUIXAR els gossos, CETRILL de l'oli, ASPORTÍ, L'ALCAVÓ (forn), MÀRFEGA de PALLOCS, pegar-li mig de MANRÓ, una BOSSINÀ, CONSEVOL, REBESUELO, NO FARÀS CASETA, CONSEVOL, omplir A CARAMULL, estar ahí ACARASSOLAT, MASQUESIGA, Cadira de BOGA, fa un SOL QUE ATALBA, ANAR CAMPANETA PERNOLIAR, AGULLA TRAVESSERA, ANAR COM C.......LLÓ PER SÉQUIA, ÒBILA, XÈ, un pebràs ACASSOLADET, QUIN VINCLE, MAL VETIGAL NO TENS ACÍ, QUIN PANZELL!, BAIXAR A VALÈNCIA i PUJAR AL POBLE, XI COM? NO CAL QUE FACES, A GOSAES, NOSMENESTER (NOMESTER), AI LA CAMA! MÈQUINATRA !! o MÈRAGUARDA’T!! ...


De les proposades poden eixir-ne per al taller de dibuixos, postals...
A organitzar l'activitat amb qui tinga ganes i els xiquets, sí que voldria col·laborar, en un dels matins dels dies de Nadal, que estan per casa si voleu que ens entretinguem pintant i penjant els dibuixos.

Bé, jo ja les tinc, LA DOTZENA LLARGA, en color verd, però... i tu?
DIGUES QUINES 3 PARAULES POSARIES EN LA VOTACIÓ
i participem, és facilet, ho pot fer "CONSEVOL que pot i vol"

16 comentaris:

  1. A GOSAES vida!! molt bonica i corrent.
    Sí, tens raó, també hauria d'estar, i altres que tampoc ha comentat la gent, però és més una expressió que una paraula, no??
    És com quan diuen: "Xica, vaja una cosa de gust!"
    Ho posarem en les expressions valladines, val? com havíem tancat "l'aixeta" ahir...

    ResponElimina
  2. Les que em semblen més característiques són ASGARROS, DESBELEGO i MANTE.
    Dora, no sé si hi haurà algun vocabulari de l'artesania del mimbre i de la canya, de la carboneria, de alguan de les activitats que más ha nocupat la gent del nostre poble. Tant les paraules d¡com les "ferramentes" i habilitats poden acabar perdent-se

    ResponElimina
  3. MOSSEGUELLO, NYOFLA i COSQUELLES són les millors, algunes de les altres també les diuen en Montesa, Canals, Moixent, Albaida...

    ResponElimina
  4. " Tan carregat l'andresaora¡¡" tinc entes que va ser una broma que van gastar al taller. Si algú sap l'anecdota que ho explique.

    "Quin vincle¡¡"

    "Tinguem un vitigal"
    Son algunes de les expresions que me s'han ocorregut. M'agrada aquesta entrada

    ResponElimina
  5. per a mi les millors son: AGUASILAT, TROMPINA I MOSEGUELLO

    ResponElimina
  6. ai, se m'havien passat, i mira que m'agraden, VINCLE (hui en dia vol dir "Link", en sentit literal, clar, q també és un concepte clau al segle 21, enllaçar, hipervincle...) i la de QUIN VETIGAL!, jo ho dic amb E, no sé si existix, però és molt bona! La pose dalt ara mateix!!
    No tinc ni idea de la de "T'han carregat l'andressaora"(??), a vore si algú pot contar-ho, segur que és graciós, als tallers tenien molt bon humor!! A mi també m'està agradant este blog!!!

    ResponElimina
  7. Ostia, l'Andressaora!
    Jo ho conte, jo!

    Quan tenia uns 13 anys i vaig començar a treballar els estius a la cristaleria de mon pare, em van enviar a ca Poldo a per l'Andressaora.
    Concretament em varen dir (ara no se si va ser Miguel Valero o mon pare...):

    - "Ves a ca Poldo i demana-li l'Andressarora". (aixina, sense cap mirament ni explicació prèvia)

    I allí vaig anar jo directe, a peu, clar...
    Quan vaig arribar li la vaig demanar a Poldo, i ell, molt professional, va mirar de reüll a la seua filla Mª Angeles (després vaig entendre el per què d'aquesta mirada de complicitat) i sense deixar entreveure cap gest sospitós en la seua cara, Poldo va desaparéixer un moment per la part del fons del taller.
    Al cap d'uns minuts, i després d'armar un gran escàndol, va eixir carregat amb un sac ple de "coses" que pesaven un ronyó i me les va donar.

    Li vaig donar les gràcies (què il·lús!) i cap a la cristaleria vaig anar jo, tot carregat, mig arrastrant aquell sac que pesava com la mare que el va parir i preguntant-me:

    - "Ostres, esta Andressaora deu de ser per andressar coses molt grans...".

    Quan vaig arribar a la cristaleria, ja es podeu imaginar el panorama: Mon pare, Valero i Justi partint-se el cul, quasi per terra, i jo amb cara de no entendre res... Vaig desnugar el sac i vaig veure el seu contingut: Troços de tubo d'estufa, bastons de junc, serraura, i altres objectes tan inútils com pesats...

    M'agradaria que aquesta broma es seguira fent, que aquesta broma es tornara a repetir contínuament a totes les fàbriques amb la gent nouvinguda... això seria simptoma de que ja torna a haver feina al nostre poble... Ara és mon pare qui treballa únicament a la cristaleria i apenes entra feina per a una persona... Aprofite per dir-vos que... compreu vidre! Espills! Toldos! Cortines!

    Que passeu un bon 12 d'Octubre.

    ResponElimina
  8. Ah, per cert: Asgarros, Mosseguello i Mante són les meues preferides.

    ResponElimina
  9. Què bo el de l'andressaora!!
    Moltes vegades he sentit contar bromes que es gastaven als tallers.
    Kike, seria molt bona senyal que la brometa de l'andressaora es fera ben sovint com tu vols.
    Vincle crec que ho he sentit també en una expresió: Redéu quin vincle!! Jo ho entenia com negatiu, potser?

    ResponElimina
  10. Kike, que bona la teua "contaralla", com deien els uelos, és genial la història i la manera com ho contes, més de dos se sentiran identificats, segur!!
    Marina, sí, tens raó, VINCLE ho diuen dels xiquets que no paren de fer coses, com ho deien? "ISETES?" pot ser o m'ho he inventat?
    Està molt bé açò d'anar fent entre tots, a vore si van eixint-ne més, de paraules i d'històries, que ja se sap que les paraules són com les cireres,n'estires una i n'ixen un grapat!

    ResponElimina
  11. A mi també varen intentar ferme la broma de l'andressaora en Gabar,pero vaig tindrer sort perque com que en havien entrat més d'un,antes que a mi li eu van fer a altres.Amb la sort que just en el moment que un d'ells anava carregat amb (aquell motlde de ferro enorme)pasejant-lo per tot el taller i vorer les rises de tots,meu vaig imaginar,i clar,quant em va tocar a mi,com que jo no em refiaba,les meues amigues que també treballaven amb mi,no van tindrer més remei que contarmeu.Pero si que era tipica la novatada de "l'adressaora",si,jo en ha vist uns quants i he de dir que era molt divertit,en aquell entonces hi havia molta armonia i molt bon humor.La veritat es que eu tire molt de menys,entre altres coses,perque jo tenía 16 anys.

    ResponElimina
  12. Brolladors, la teua anècdota de l'Andressaora ens ha donat una bona idea... Ja vos contem.
    Que passeu un bon dia.

    ResponElimina
  13. Ja heu decidit quines paraules són les finalistes?? En veig una que pràcticament tot el món repetix: MOSSEGUELLO.
    És molt bonica, dibuixable, simbòlica, pràcticament la diuen ací només, i tenim una cova i tot per a anar a menjar-nos la fogassa o a la tardor caminar pel barranc de Boquella! Altres no les hem dit, no passa res, l'any que ve més!

    Potser les meues són MOSSEGUELLO (m), NYOFLA(f), AGUASILAT (adj) i MANTE (m-f)...
    Ai,em pense que m'estic ENROSSINANT (quan de temps sense dir-ho!)

    Bé, ara quan tinguen temps, penjaran l'enquesta per a què voteu si teniu ganes, així que estem en contacte...

    I parlant de quedar, he recordat una expressió que se sentia molt: fer el "RANDEVÚ".
    Jo de menuda no tenia ni idea de què volia dir això, després he descobert que ve del francès, on existix "Rendez-vous", vol dir quedar o trobar-se i com a nom "una cita", que igual pot ser amorosa com amb el dentista, ho trobareu escrit RDV (=qdm).

    Així que ens tornarem a vore per a votar al blog i per al que decidim. Jo ja no puc anar a l'assemblea de joves però si voleu fer un altre grup o ells admeten idees, ja sabeu !

    ResponElimina
  14. És mooooolt difícil fer una tria de sols tres paraules, estes i moltes més per unes cose o altres, m'agraden totes.
    Però ho intentaré:
    la primera és MOSSEGUELLO, deguem ser l'últim poble que encara la diu, a Elx hi ha una altra cova dels mosseguellos, però diuen rata penada.

    la segona podria ser NYOFLA, que està en perill d'extinció, un plat a recuperar.

    i la tercera és PEBRÀS, potser per allò de:
    "en aiXàtiva gasten monyo,
    en Muntesa el topet,
    en Vallà la pebrà,
    i en Muixent el ramellet"

    ResponElimina
  15. Una expressió que he recuperat el cap de setmana: anar ben averigüat/averigüada.
    No sé si és molt de Vallada o és general el seu ús.

    ResponElimina

EL TEU COMENTARI NO ES PUBLICARÀ SI:
- No poses cap nom o pseudònim.
- És ofensiu i gens respectuós. Apren a raonar.
- Ho escriviu tot en majúscules.
- Es desvia de la temàtica tractada. Escriu un correu a valladacity@gmail.com o fes-te col·laborador si vols escriure sobre una temàtica nova al nostre bloc.

Gràcies per opinar.